Nikon Imaging | Romania | Europa

21-07-2008

Despre trecut si viitor. Interviu cu fotograful Radu Grozescu

Despre trecut si viitor

Nikon Romania: Domnule Radu Grozescu, sunteti unul dintre cei mai renumiti fotografi din Romania, in ultimii ani mai ales pentru fotografiile corporate pe care le realizati. A fost fotografia o pasiune care s-a transformat in meserie?

Radu Grozescu: Ca si in cazul majoritatii fotografilor profesionisti din Romania, totul a inceput de la pasiunea pentru fotografie care in cele din urma s-a transformat in cariera, cu avantajele si problemele aferente.

Privit din afara, din stadiul de amator fotograf pasionat, a fi fotograf profesionist este un vis devenit realitate, este oportunitatea de a fi platit pentru a face ceea ce iti place mai mult.

Realitatea este ca un fotograf profesionist trebuie inainte de toate sa rezolve cerintele clientilor si sa consacre o mare parte din timpul de lucru unor sarcini departe de fotografie, destul de putin artistice, de la identificarea de noi clienti, la intalniri, contabilitate, facturari si vanarea platilor. Chiar si profesionistii angajati la o publicatie nu au numai lucrari pe gustul lor, dar macar se ocupa numai de fotografie.

In plus, ca fotograf profesionist trebuie sa te straduiesti sa devii rentabil, altfel ajungi sa platesti “din buzunar” luxul de a te numi fotograf.

Nikon Romania: Cum v-ati descoperit pasiunea pentru fotografie?

Radu Grozescu: Am luat primul contact cu fotografia pe la 12 ani, cand am primit cadou primul aparat. Era perioada filmelor alb/negru AZO si a laboratorului personal. A urmat inscrierea la Cercul de Fotografie, apoi laborator acasa, colaborari cu ziare, reviste, angajari in posturi legate de fotografie si trecerea la profesionism independent in 1994.

Nikon Romania: Cariera dumneavoastra de fotograf a inceput inainte de 1989. Cum erau vremurile pentru un fotograf profesionist inainte de Revolutie?

Radu Grozescu: Inainte de 1989 locuiam in provincie, o piata mai speciala atat atunci cat si acum, atat prin dimensiune cat si prin specificul cerintelor. Majoritatea fotografilor erau angajati in posturi avand o legatura mai mare sau mai mica cu fotografia si in timpul liber isi mai completau veniturile prin mijloace fotografice.

Daca ne uitam putin in jur, putem vedea acest fenomen cu o amploare suficient de mare, inclusiv in Bucuresti in zilele noastre, deci "modelul de business" inca functioneaza, cu toate ca acum piata permite sustinerea fotografilor independenti care au o minima competenta.

Nikon Romania: Sunteti membru al Asociatiei Artistilor Fotografi (AAF) inca din 1988. Cum a evoluat din perspectiva dumneavoastra comunitatea fotografilor din Romania din acel moment pana astazi?

Radu Grozescu: Din pacate nu m-am simtit niciodata membru al unei comunitati fotografice, mai ales ca in orasul in care am crescut nu a existat un club de fotografie ca in orasele mai mari, unde AAF avea filiale si exista o miscare fotografica reala indreptata catre fotografia artistica.

Inteleg ca AAF a renascut la Oradea dupa cativa ani de pauza, am primit un mesaj care solicita cotizatie inclusiv pentru anii in care organizatia nu a functionat, ceea ca mi s-a parut o initiativa interesanta si promitatoare pentru viitoarea activitate fructuasa a organizatiei.

In ultimii ani au aparut diverse asociatii si grupari fotografice dar fotografii independenti nu au reusit inca sa se organizeze in vreun fel. Inteleg ca fotografii din presa au mai mult succes in aceasta directie si le urez mult succes.

Din pacate fotografii independenti comunica destul de putin si asta nu duce decat la o piata instabila, erodata si supusa cerintelor clientilor care se folosesc din plin de lipsa de unitate a fotografilor.

Nikon Romania: Cand ati auzit prima oara de Nikon? Care a fost primul contact cu un aparat foto Nikon?

Radu Grozescu: Nikon era o legenda cu destui ani inainte sa invat eu sa citesc deci la primele contacte cu revistele adevarate de fotografie (pe vremea aceea nu exista Internetul) am auzit si de Nikon.

Primul aparat Nikon pe care l-am avut a fost un F801 in 1990, apoi Nikon F90x si F4s care a fost ultimul aparat Nikon pe film pentru mine.

Nikon Romania: Care a fost momentul in care ati decis sa treceti de la aparatele foto SLR la cele DSLR? Cum ati perceput aceasta schimbare?

Radu Grozescu: Trecerea la digital am facut-o inca din iulie 2001 cu un Olympus E-10, prima camera abordabila care permitea utilizarea profesionala. Abia in februarie 2003 am avut primul DSLR Nikon, un D100, apoi Fuji S3, de asemenea bazat pe Nikon, Nikon D200, Fuji S5 (bazat pe Nikon D200), Nikon D300.

Trecerea la digital a oferit multe avantaje fotografilor, dar si mai multe clientilor de fotografie.

Fotograful digital dispune de mai mult control asupra imaginii finale prin eliminarea dependentei de laboratoare, dar plateste din greu aceste avantaje prin costurile totale mai ridicate (aparatura, computere, software si deprecierea lor mult mai rapida fata de aparatele clasice) si prin timpul alocat prelucrarii imaginilor.

Dezavantajul ar fi perceptia clientilor ca fotografia digitala e gratis deoarece nu bagi film in aparat si nu platesti laboratorul, ceea ce este extrem de departe de adevar.

Nikon Romania: Sunteti detinatorul unui aparat foto DSLR Nikon. Care sunt calitatile acestui aparat foto care v-au convins sa il achizitionati?

Radu Grozescu: Eleganta, fiabilitatea si faptul ca aparatele Nikon par proiectate de fotografi, nu doar de ingineri.

Conceptul de ergonomie este foarte important pentru cei de la Nikon si acest lucru se reflecta in toate produsele lor.

Nikon Romania: A existat in cariera dumneavoastra un moment in care sa fiti mandru ca ati ales Nikon si nu o alta marca de aparate foto?

Radu Grozescu: In ultimii ani utilizatorii de Nikon ajunsesera in minoritate in Romania dar, ca si utilizatorii de computere Apple, stiau exact de ce au ales Nikon si aveau un sentiment de apartenenta la o comunitate speciala.

In aceasta perioada, a fotografia cu aparatura Nikon parea ceva impotriva curentului, ceea ce starnea uneori nedumerirea celor mai putin familiarizati cu tehnica fotografica dar fotograful era convins ca a facut alegerea cea mai potrivita.

Se pare ca dupa lansarea modelelor Nikon D3, D300 si acum D700, primite cu mare interes de lumea fotografica, utilizatorii de Nikon sunt din nou in majoritate si sper doar ca sentimentul de apartenenta la aceasta comunitate se va pastra si accentua.

Nikon Romania: Exista voci in comunitatea fotografilor care considera ca post-procesarea software este o alterare a imaginii de care un fotograf nu ar trebui sa se foloseasca. Care este parerea dumneavoastra? Ar trebui sau nu ca un fotograf sa se foloseasca de instrumentele oferite de noile tehnologii software?

Radu Grozescu: Post procesarea este un termen foarte larg, care poate insemna foarte multe. Realitatea este ca nu poate fi ocolita complet in fotografia digitala deoarece chiar daca cineva fotografiaza in format jpeg sau tiff, imaginea este deja prelucrata in camera conform cu parametrii setati de fotograf si cu algoritmii interni ai camerei.

Parerea mea este ca imaginile digitale trebuie prelucrate doar atat cat sa reflecte viziunea pe care fotograful o are inainte de fotografiere si pentru a elimina micile probleme de neocolit prin procedee fotografice iar software-ul disponibil este de mare folos in aceasta directie.

Prelucrarile extensive care duc la modificari importante ale imaginii fac trecerea de la fotografie catre alte arte de sorginte digitala.

Nikon Romania: Nikon Capture NX2 este deja disponibil pe piata romaneasca. Ca utiliztor al acestui software, ca si a predecesorului sau, Capture NX, care credeti ca sunt punctele sale forte?

Radu Grozescu: Cu toate ca in ultimii ani s-au facut progrese remarcabile in conversia imaginilor direct in camera, calitatea maxima a imaginii poate fi atinsa doar fotografiind in format RAW (Nikon NEF) si convertind ulterior intr-un software corespunzator.

Am fost utilizator de Nikon Capture inca de la varianta 3, apoi 4 si NX. Parerea mea este ca Nikon Capture este singurul software care permite exploatarea completa a posibilitatilor oferite de formatul RAW Nikon, calitatea conversiilor neputand fi egalata de nici un alt software existent la ora actuala.

NX2 este un pas important in sensul ca incepe sa reorienteze Capture catre un workflow mai favorabil fotografilor, usurand accesul la functiile cele mai des accesate.

Nikon Romania: Ce anume asteptati de la versiunile viitoare ale software-ului Capture NX?

Radu Grozescu: Am sustinut mai devreme superioritatea calitatii conversiilor obtinute cu Capture dar nu trebuie sa uitam ca multe convertoare oferite de alte case de soft sunt net superioare la capitolul workflow.

Capture NX este inca orientat catre artisti, fotografi care prelucreaza un numar redus de imagini pana la obtinerea perfectiunii si mai putin catre fotografii comerciali care au sute de imagini de prelucrat de la fiecare shooting.

Cei care au folosit Nikon Capture 4.x au apreciat o serie de facilitati pentru prelucrarea unui mare numar de imagini, mai ales "Multi image window" care avea inclusiv avantajul de a nu necesita salvarea imaginilor una cate una dupa prelucrare, ceea ce ducea la masive economii de timp.

In mod surprinzator, toate aceste facilitati au fost abandonate la trecerea la Capture NX dar sper ca le vom vedea reluate in variantele viitoare ale Capture NX2.

E adevarat ca trecerea la NX a dus multe imbunatatiri notabile, culminand cu "U point technology" dar cu pretul unui consum sensibil mai mare de timp la prelucrare.

Nikon Romania: Domnule Grozescu, va multumim si va uram succes in continuare.

Va invitam sa vizionati portofoliul fotografului Radu Grozescu la adresa: www.radugrozescu.com