Nikon Imaging | Romania | Europa

27-06-2008

Fotografia – un mod complex de a comunica. Interviu cu prof. Dumitru Mociornita

Fotografia – un mod complex de a comunica.

Nikon Romania: Domnule Dumitru Mociornita, sunteti unul dintre cei mai renumiti fotografi si profesori de fotografie din Romania. Sunteti, de asemenea, un nikonist pasionat. Care a fost primul Dumneavoastra contact cu aparatele foto Nikon?

Dumitru Mociornita: Afirmati gresit ca sunt fotograf renumit. Ca fotograf nu m-am putut afirma. Am trait vremuri intunecate in care nu oricine avea acces la presa. Majoritatea fotografilor buni fugeau din tara, fotografiau cifrat sau faceau compromisuri.

De altfel, inainte de Revolutie a existat un embargou pentru filme si aparatura foto. In 1989 nu s-au vandut deloc filme si aparate «pentru civili» populatia neprimind nici macar aparate Smena sau filme (care se produceau in tara ).

Se fotografia pe filme rusesti (fara spul) aduse clandestin in tara de excursionisti sau pe film negativ color Fuji furat din cinematografie.

Despre Nikon am citit ca a fost utilizat pe luna, ca il folosea Cousteau, ca era apreciat de germani, ca a fost utilizat de americani in Golf, etc. iar primul aparat Nikon demontat l-am vazut la un atelier de reparatii al Ministerului de Interne unde m-a impresionat sistemul de module din care era alcatuit.

Nikon Romania: De unde vine aceasta pasiune pentru fotografie?

Dumitru Mociornita: Pasiunea pentru fotografie o au toate persoanele care simt nevoia de a comunica cu semenii lor, fotografia fiind un limbaj de comunicare prin intermediul imaginilor. Este un mod mai complex de comunicare in care fotograful transmite si emotiile sale si sugestii iar privitorul imaginii percepe mesajul transmis remodelandu-l in mod personal.

Nikon Romania: Ce anume v-a convins sa alegeti in primul rand Nikon si nu o alta marca de aparate foto si apoi sa ramaneti fidel aparatelor foto Nikon de-a lungul timpului?

Dumitru Mociornita: Primul aparat ales acum 20 de ani, a fost Canon. Dupa un timp mi-am dat seama ca aparatul Nikon era conceput sa lucreze automat pe prioritate de diafragma, deci indiferent ce obiectiv sau accesoriu ii atasam, el asigura expunerea corecta. Era vremea cand la aparatul de fotografiat utilizam obiective sau accesorii rusesti sau Praktica.

Vinderea Canon-ului si a accesoriilor pe care le achizitionasem si cumpararea unui Nikon cu aceleasi accesorii a fost o operatie financiara pagubitoare. Apreciez nu numai camera dar si obiectivele si bliturile Nikon, brandul fiind foarte fiabil.

Fidelitatea fata de Nikon se datoreaza si faptului ca a fost una din primele firme care mi-a raspuns dupa Revolutie trimitandu-mi foarte multa documentatie. Am fost surprins placut, mi s-a parut o incurajare pentru vremurile care urmau sa vina.

Nikon Romania: Numele Dumneavoastra nu era unul prea placut pentru autoritatile comuniste. Banuiesc ca nu va era prea usor nici din punct de vedere financiar si nici profesional. Cum reuseati sa faceti rost de aparate foto si accesorii pe acea vreme?

Dumitru Mociornita: N-am avut de a face cu autoritatile ci numai cu comunistii. Toti erau si au ramas niste hoti. Daca puteau sa profite de pe urma activitatii cuiva, acesta era jefuit sau cooptat ca «tovaras de drum». Financiar era dezastruos sa-ti platesti astfel dreptul la existenta mai ales cand aveai barat dreptul la o cariera (va amintiti interdictia pentru elementele nesanatoase de a urma o facultate)

Profesional am avut insa multe satisfactii care erau de ordin sufletesc si nu puteau fi jefuite de «tovarasi».

Pasiunile pentru mecanica de precizie si pentru electronica imi permiteau sa repar clandestin aparate foto si astfel aveti si raspunsul la intrebarea cum reuseam sa am acces la aparate si accesorii.

Nikon Romania: Care este amintirea cea mai placuta pe care o aveti despre o fotografie realizata cu un aparat foto Nikon?

Dumitru Mociornita: Am colaborat la un proiect cu niste fotografi germani. Fotografiau cu Leica cu obiective Zeiss si pana la realizarea copiilor am avut indoieli ca voi face fata cu modestul meu Nikon.

Pana la sfarsit totul a fost OK si m-am felicitat pentru alegerea Nikon-ului.

Nikon Romania: Cum a fost pentru Dumneavoastra experienta trecerii de pe SLR analog la D-SLR?

Dumitru Mociornita: Cu mult inainte de a avea Nikon D – SLR scanam filmele. Trecerea de la SLR la D-SLR mi s-a parut ceva normal si foarte avantajos.

Exista si avantaje ale imaginilor realizate pe film insa acestea nu se manifesta in toate domeniile. Pentru activitatea didactica prefer imaginile digitale.

Nikon Romania: Cat de mult au schimbat noile tehnologii D-SLR modul de a fotografia? Dar pe fotografi?

Dumitru Mociornita: In primul rand, fotograful este eliberat de grija de a limita numarul de declansari. Unii dintre fotografi devin din acest motiv mai superficiali.

In al doilea rand, optiunile de White Balance si histograma favorizeaza obtinerea atmosferei si autenticitatii imaginii.

In al treilea rand, autofocusul si optiunile de masurare a expunerii te ajuta sa obtii «momentul decisiv» in imagine.

Aparatul iti ofera multe alte facilitati: stabilizarea imaginii este foarte utila celor carora le tremura mana, comanda variata a blitului iti permite obtinerea unor imagini mai «naturale», life-view-ul te ajuta la compunerea imaginii, dar unul dintre cele mai importante avantaje este obtinerea imaginilor NEF cu ajutorul carora se pot compensa portiuni ale cadrului.

Nikon Romania: Care este aparatul D-SLR pe care preferati sa il folositi cel mai des? De ce?

Dumitru Mociornita: Ultimul aparat pe care l-am achizitionat, Nikon D300 imi ofera cele mai multe satisfactii. Calitatea imaginii este deosebita iar zgomotul de imagine la sensibilitati mari este foarte mic. La D3 inca n-am ajuns, din predarea fotografiei nu se castiga prea mult.

Nikon Romania: Care sunt asteptarile Dumneavoastra legate de viitoarele aparate foto D-SLR Nikon?

Dumitru Mociornita: Optiunile personale nu sunt recomandari pentru alti fotografi. Imi doresc un aparat de dimensiunile unui Nikon D50 cu facilitatile unui Nikon D300. Prefer aparatele mai mici, mai portabile, de talia unui Nikon FE sau Nikon FM care imi incapeau in buzunar.

Nikon Romania: Formati an de an sute de fotografi. Ce le spuneti cand intra pentru prima oara in contact cu un D-SLR de la Nikon?

Dumitru Mociornita: «Incearca- l!» Se pare ca are un menu mai prietenos decat al altor firme deoarece majoritatea cursantilor isi achizitioneaza Nikon. De altfel la curs utilizez numai aparatele si accesoriile personale Nikon.

Adevarul este ca mi s-a cerut sa fac un studiu comparativ intre Nikon si Canon dar mi s-a parut inutil. Ca si alegerea unei masini, a unei neveste, alegerea Nikon-ului trebuie sa fie o optiune subiectiva, sufleteasca iar schimbarea brandului se face numai daca acesta te-a tradat.

Nikon Romania: Va multumim si va uram mult succes.