Nikon Imaging | Romania | Europa

Sfaturi foarte importante pentru înregistrarea unor apusuri frumoase

Apusurile oferă unele dintre cele mai populare subiecte de fotografiere şi sunt minunate pentru că nu se opresc din a ne dărui imagini superbe. Chiar şi după ce soarele coboară sub orizont, lumina amurgului, care persistă încă aproximativ 20 de minute, poate da naştere unor imagini de o frumuseţe rară. Încercaţi să urmaţi sfaturile noastre, pentru a fructifica la maximum aceste momente magice.

©Neil Freeman | Nikon School

• O modalitate utilă de a anticipa un apus promiţător este să vă uitaţi la nori: sunt ideali norii înalţi presăraţi pe cer, între care există mult spaţiu, deoarece fiecare în parte va acapara câte un pic de lumină şi culoare şi va crea o scenă vizuală încântătoare. Perdelele de nori nu sunt un semn bun! Un alt semn al unui apus cât se poate de frumos este adesea o zi ploioasă – dacă norii de ploaie încep să se răspândească în preajma apusului, aţi putea obţine un cadru foarte reuşit.

• Când doriţi să fotografiaţi apusul, trebuie să reacţionaţi rapid – aveţi cam 20 de minute în care poate apărea acel moment unic pe care îl aşteptaţi şi, de la un minut la altul, fotografia poate să fie mult diferită, din cauza felului în care se reflectă lumina pe diferite lucruri şi modului în care îşi schimbă intensitatea. Cel mai important este să vă instalaţi dinainte, deoarece, dacă pierdeţi timpul cu aranjarea trepiedului, aveţi toate şansele să rataţi partea cea mai interesantă.

• Pentru a realiza imagini cu un efect impresionant, de obicei nu este suficient doar apusul – aveţi nevoie de subiecte în prim-planul cadrului, indiferent dacă sunt forme, umbre, detalii sau texturi, în timp ce norii şi păsările de pe cer pot fi, de asemenea, utile pentru a adăuga profunzime şi a atrage atenţia, dar şi pentru a trezi scena la viaţă.

• Veţi utiliza în mod tipic un timp de expunere de peste o secundă (dacă soarele a coborât deja sub linia orizontului), aşadar, veţi dori să evitaţi tremuratul aparatului foto cât mai mult posibil, ceea ce înseamnă că trebuie să utilizaţi un trepied şi un cablu de declanşare sau autodeclanşatorul aparatului foto. Pe măsură ce lumina se estompează, veţi avea nevoie de timpi de expunere din ce în ce mai lungi. Continuaţi să revizuiţi fotografiile pe ecran şi prin intermediul histogramei (vedeţi mai jos) şi creşteţi timpul de expunere pentru următoarea fotografie, dacă este necesar. Totuşi, pentru detalii cu siluete în prim-plan, scurtaţi timpul de expunere, dar nu exageraţi cu includerea acestor detalii, deoarece, dacă sunt prea multe, pot copleşi imaginea cu opacitatea lor.

• Cât timp soarele este încă pe cer, setaţi aparatul foto în mod prioritate de diafragmă (modul A de pe aparatul foto), cu sensibilitatea ISO automată, dacă fotografiaţi cu aparatul foto ţinut în mână şi acesta va produce o expunere echilibrată, pe măsură ce lumina cerului se atenuează. La apus, când lumina se modifică atât de repede, dacă utilizaţi modul manual (modul M), va trebui să reglaţi continuu setările aparatului foto pentru a menţine o expunere potrivită şi, din această cauză, se reduce timpul pe care îl aveţi la dispoziţie pentru a evalua lumina şi compoziţia pentru imagine. Dacă aveţi nevoie de un timp de expunere mai lung, puteţi fie să utilizaţi un filtru cu densitate neutră (ND), fie să alegeţi o diafragmă mai închisă, adică f/11 sau f/16. De asemenea, o sensibilitate ISO scăzută, precum 64 sau 100, va contribui la creşterea calităţii imaginii şi va permite totodată utilizarea unor timpi de expunere mai lungi.

Pentru amurg sau ora albastră şi odată ce soarele a dispărut, dacă încă fotografiaţi în modul Prioritate de diafragmă, este bine să utilizaţi caracteristica de compensare a expunerii din aparatul foto, pentru a regla fin expunerea şi a vă asigura că aceasta este corectă. În mod alternativ, puteţi beneficia de controlul deplin asupra expunerii, trecând în modul manual (modul M), care vă va oferi şi mai mult control asupra timpului de expunere şi setărilor diafragmei.

Pentru a vă asigura că obţineţi imagini extrem de clare în situaţii cu iluminare scăzută, aveţi opţiunea de a utiliza Focalizarea automată sau Focalizarea manuală. În modul Focalizare automată, utilizarea punctului de focalizare central într-o situaţie cu iluminare scăzută vă va permite să focalizaţi mai rapid. Dacă totuşi consideraţi că focalizarea este problematică, comutaţi pe focalizarea manuală de pe obiectiv şi de pe corpul aparatului foto, activaţi Vizualizarea în timp real, apoi utilizaţi ecranul tactil sau butonul plus pentru a mări imaginea de pe ecranul LCD şi acum rotiţi inelul de focalizare manuală de pe obiectiv, până când subiectul devine extrem de clar. O a treia opţiune ar fi să pre-focalizaţi obiectivul pe subiect cât timp mai este încă lumină şi să blocaţi focalizarea.

• Dacă doriţi să includeţi lumini într-o scenă de amurg, de exemplu, cu clădiri luminate sau lumini stradale, aveţi grijă la măsurare – lumina scăzută poate înşela instrumentul de măsurare, astfel încât acesta va seta un timp de expunere mai lung, pentru a lumina spaţiul mare ocupat de zonele întunecate din scenă, iar acest lucru va duce la supraxepunerea şi iluminarea excesivă a porţiunilor luminate. Pentru a rezolva acest impediment, utilizaţi compensarea expunerii – veţi avea probabil nevoie de câteva trepte de subexpunere dacă marea parte a scenei este întunecată. Subexpunerea uşoară a scenelor de apus va îmbunătăţi şi culorile.

• Asiguraţi-vă că setările sunt corecte, nu doar prin verificarea imaginii pe LCD, ci şi prin verificarea histogramei. Histograma este o reprezentare grafică a intervalului de tonuri dintr-o fotografie – o analiză instantanee a imaginii pe care tocmai aţi realizat-o – iar în cazul unei fotografii a apusului, aceasta vă va spune imediat dacă supraexpuneţi şi obţineţi zone luminoase prea strălucitoare. Căutaţi pierderile de detalii ale zonelor luminoase – o concentrare masivă de vârfuri zimţate pe partea dreaptă a histogramei. Dacă soarele este în imagine, cel mai probabil veţi avea pierderi de detalii în unele zone luminoase, dar în multe cazuri poate fi în regulă, cât timp marea parte a curbei histogramei este spre centrul graficului.

• Mare parte din indicaţiile de mai sus sunt valabile şi dacă filmaţi apusul. Dacă fotografiaţi direct spre soarele care apune, aveţi grijă la petele luminoase care estompează detaliile. Puteţi să combateţi aceste efecte alegând o diafragmă mai închisă, pentru a permite să intre mai puţină lumină şi, în consecinţă, a întuneca scena sau utilizând un filtru de polarizare, pentru a bloca lumina excesivă ori un filtru de difuzie, pentru a o împrăştia. O altă abordare este să omiteţi soarele şi să vă concentraţi asupra peisajului iluminat de razele care se sting (puteţi face acelaşi lucru şi pentru imagini statice). Pentru a avea mai multe opţiuni când editaţi, încercaţi să înregistraţi cât de mult puteţi din ambele tipuri de scene, cât timp mai este lumină disponibilă.

Şase sfaturi rapide

1. Înregistraţi întotdeauna fişiere RAW (NEF), astfel încât să aveţi cât mai multe informaţii posibile în imagini, pe care să le utilizaţi ulterior în post-producţie.

2. Alegeţi setările „lumină zi” sau „umbră” pentru balansul de alb, astfel încât să puteţi înregistra cerul amurgului în culoarea albastru intens şi orice lumini de tungsten în culoarea portocaliu-gălbui cald – dar dacă fotografiaţi în RAW, veţi avea posibilitatea să corectaţi ulterior pe PC orice probleme de balans de alb.

3. O regulă generală de luat în considerare: Este soarele pe cer? Prioritate de diafragmă. A apus deja soarele? Expunere manuală.

4. Fotografierea cu bliţ a apusului poate arăta prea evidentă, dar puteţi să obţineţi un aspect mult mai natural, punând peste bliţ un filtru tungsten sau cald.

5. Utilizaţi un filtru gradual de densitate neutră (ND), cu linia de tranziţie la nivelul orizontului, pentru a echilibra contrastul dintre cerul mai luminos al apusului şi prim-planul mai întunecat.

6. Dacă nu sunteţi o pasăre de noapte, fotografiaţi apusurile toamna şi iarna, când în zilele mai scurte soarele apune la 15:30 în Europa, în funcţie de distanţa faţă de nord (cu cât mergeţi mai aproape de nord, cu atât soarele iernii apune mai devreme).

Articolele comentate şi ilustrarea au fost realizate în colaborare cu Neil Freeman.