Nikon Imaging | Romania | Europa

Sfatul expertului: Obiectivul meu NIKKOR preferat

Obiectivul meu NIKKOR preferat
De ce preţuiesc obiectivul AF-S NIKKOR 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR

Articolul comentat şi ilustrarea au fost realizate în colaborare cu Vincent Versace.

 

„Avem arta pentru a nu muri de adevăr”

–  Friedrich Nietzsche

© Vincent Versace

D750, AF-S NIKKOR 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR, 1 secundă, f/11, ISO 500, prioritate de diafragmă, măsurare matricială. Obiectiv reglat la distanţa focală de 48 mm

© Vincent Versace

D750, AF-S NIKKOR 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR, 1/10 secunde, f/4.8, ISO 200, prioritate de diafragmă, măsurare matricială. Obiectiv reglat la distanţa focală de 62 mm

© Vincent Versace

D750, AF-S NIKKOR 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR, ¼ secunde, f/32, ISO 100, prioritate de diafragmă, măsurare central-evaluativă. Obiectiv reglat la distanţa focală de 78 mm

Călătoriţi cu un echipament uşor

Fiecare artist se bazează pe un instrument. Un instrument prin care fiecare artist îşi canalizează creativitatea – de la muzician şi instrumentul său fizic, până la exemplul mai metaforic al pictorilor, care utilizează pânza şi pensula, ori al dansatorilor, care îşi transmit ideile creative prin intermediul corpului.

Fotograful lucrează cu aparate foto şi cu obiective. Obiectivul este pensula, senzorul aparatului foto este pânza, fişierul este partitura, iar imaginea finală este simfonia.

Dacă ar fi să aleg un element care a definit cel mai bine nota personală pe care am dat-o fotografiilor mele, este colecţia mea de obiective. Am mai multe obiective decât un mic magazin de aparate foto. Dintre toate lucrurile despre care sunt întrebat, singura întrebare pusă cel mai des nu este de ce am ales să fotografiez ceva aşa cum am făcut-o, ci ce aparat foto, ce obiectiv şi ce valoare f/ am utilizat. Răspunsul este acesta: aparatul meu foto preferat este un D750 (care îl înlocuieşte pe D610, care l-a înlocuit pe D600, care l-a înlocuit pe D3X, toate de la Nikon) şi obiectivul meu preferat este AF-S NIKKOR 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR.

Acesta este răspunsul meu la întrebare, dar nu este un răspuns foarte util. Întrebarea mai precisă este de ce am ajuns să mă bazez pe un obiectiv, mai mult decât pe celelalte. Fiecare obiectiv are propriile calităţi, care îl fac unic. Prefer obiectivul de 28-300 mm pentru modul diferit în care gestionează lumina, în comparaţie cu celelalte obiective. Este alegerea potrivită pentru mine, având în vedere ce am nevoie pentru imagine la un moment dat. Orice decizie despre o imagine – totul, până la imprimarea finală – trebuie luată în momentul în care imaginea te impresionează şi te determină să apeşi pe butonul de declanşare.

Când nu sunt în studio, iau cu mine patru corpuri de aparate foto şi nouă obiective; aleg obiectivul de 28-300 mm mai tot timpul, pentru un singur motiv: este obiectivul căruia nu-i stă nimic în cale. Pot să merg de la valoarea mică – 28 mm este aproximativ unghiul de câmp obişnuit pentru vederea umană – până la 300 mm, distanţa focală extinsă, care mă apropie în general suficient de mult încât să pot număra porii din pielea cuiva, dar şi să fiu în afara zonei în care m-aş putea face observat. Aceasta este distanţa de la care poţi simţi că cineva se uită la tine.

Pe parcursul celor patru schimbări făcute pentru a-mi îmbunătăţi sistemele de aparate foto, am rămas fidel unui singur obiectiv, pe care îl utilizez ca obiectiv „de bază”. Ce m-a determinat să fac această alegere este un şir de evenimente hotărâtoare. În primul rând, a fost progresul utilizării unui senzor de 24 MP într-un corp de aparat foto de 35 mm, modelul D3X de la Nikon. 24 MP este numărul magic; îţi oferă o rezoluţie suficientă pentru a obţine o imprimare de 112 cm x 92 cm, de calitatea unei opere de artă. În al doilea rând, a fost dezvoltarea unui senzor de 24 MP care generează fişiere de imagine practic fără zgomot la sensibilităţi ISO ridicate. Începând de la D600 şi utilizând apoi D610 de la Nikon, iar acum D750, am ajuns să fotografiez cu încredere având setarea Automat activată pentru sensibilitatea ISO. Am imagini superbe, cu nivel de zgomot foarte redus, pe care le-am înregistrat la sensibilităţi ISO foarte ridicate. Această calitate înaltă a imaginilor este rezultatul îmbunătăţirilor continue aduse de companie senzorului, sistemului de procesare a imaginii EXPEED 4 şi sticlei de o calitate incredibilă, căreia i s-a dedicat marca NIKKOR.

© Vincent Versace

D750, AF-S NIKKOR 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR, 1/30 secunde, f/5.6, ISO 400, prioritate de diafragmă, măsurare matricială. Obiectiv reglat la distanţa focală de 300 mm

După cum a menţionat anterior, sunt foarte credincios conceptului că obiectivul este pensula şi senzorul aparatului foto este pânza. Din acest motiv călătoresc cu atâtea obiective diferite când plec pe teren. Însă chiar dacă iau cu mine toate aceste obiective, încă tind să îl montez pe cel de 28-300 mm. Dacă, sau când am nevoie de o soluţie cu un singur obiectiv, obiectivul de 28-300 mm este cel pe care îl aleg. Este potrivit pentru momentele în care nu am habar dacă voi avea nevoie de unghi larg sau de telefotografiere – ceea ce se întâmplă aproape de fiecare dată când sunt pe teren.

Motivul acestei alegeri are de-a face cu importanţa a ceea ce noi numim bokeh, care este modul în care un obiectiv gestionează ceea ce este în cadru între zona focalizată şi zona estompată. Acesta este, în opinia mea, cel mai important considerent în alegerea unui obiectiv. Toate obiectivele focalizează, aceasta este menirea lor, dar contează mai mult modul în care fiecare obiectiv gestionează creşterea gradului de estompare de la zona focalizată până la zona estompată. La o fotografie este mai important cum apar obiectele nefocalizate, decât cele focalizate; acest lucru ţine pur şi simplu de fizica obiectivelor. Pentru mine contează mai mult decât orice faptul că, pe lângă claritatea deosebită din punctul de focalizare, obiectivul de 28-300 mm oferă un bokeh magnific. Combinaţi această calitate a bokehului cu îmbunătăţirea sensibilităţii la lumină scăzută a senzorilor utilizaţi în aparatele foto D4S, D750 şi D610 şi aveţi o colecţie de imagini extraordinare. Senzorii acestor aparate foto îmi dau posibilitatea de a înregistra cea mai fermecătoare lumină, lumina extrem de slabă, cu o diafragmă şi un timp de expunere care pot îngheţa momentul. Ceea ce înseamnă că nu mă mai încred într-un obiectiv cu deschidere mare a diafragmei (f/1.4, f/2.0 sau f/2.8) în situaţii cu lumină scăzută. Pot, şi chiar aleg să utilizez aceste tipuri de obiective pentru bokehul lor, dar nu mă mai bazez pe ele când este puţină lumină sau nu este lumină defel.

La proiectele mele anterioare, trei în Birmania, trei în Cuba, două mai recente în India şi aproape la fiecare proiect la care am lucrat între timp, obiectivul principal pe care m-am bazat a fost cel de 28-300 mm. În ultimii cinci ani am fotografiat cu obiectivul de 28-300 mm mai multe imagini decât cu orice alt obiectiv de-al meu.

Pe mine mă reprezintă momentele care mă fascinează, şi acestea se întâmplă în faţa obiectivului meu. Iar imaginile finale se datorează calităţii obiectivului şi sistemului de aparat foto pe care le utilizez pentru a înregistra acele momente. Imaginile pe care le creez sunt garanţia carierei mele. Am ales să prelucrez lumina cel mai mult în ultimii cinci ani utilizând obiectivul de 28-300 mm. Corpurile de aparate foto vin şi se duc, dar sticla este pe vecie.

Articolul comentat şi ilustrarea au fost realizate în colaborare cu Vincent Versace.