Nikon Imaging | Romania | Europa

Cum să realizaţi portrete mai bune

Aflaţi elementele unui portret bine fotografiat

Nu poate fi chiar atât de dificil, nu-i aşa? Prietenul sau prietena, soţul sau soţia ori copilul dumneavoastră vă roagă să-i faceţi o poză. Aveţi un aparat foto digital bun, aşadar, îl luaţi şi faceţi fotografia. Dar nu sunteţi mulţumit de rezultat şi nu ştiţi de ce. Subiectul este focalizat şi expus corect, deci ce nu este în regulă? Tocmai aţi învăţat că, pe lângă execuţia tehnică, mai există şi alte lucruri de care trebuie să ţineţi cont pentru a obţine un portret reuşit.

Mai întâi, gândiţi-vă la fundal. Acesta nu trebuie să distragă atenţia de la subiect. Un perete simplu, un frunziş verde închis – orice este simplu (fără linii sau modele puternice) este o alegere bună. Nimic nu este mai greşit decât o linie, un stâlp sau o creangă care pare să crească din capul subiectului.

© Gary Small

D800, obiectiv AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR, 1/250 s, f/6.3, ISO 100, prioritate de timp, măsurare matricială, bliţ de umplere.

În această fotografie, este un indicator de stradă care „creşte” din capul subiectului.

© Gary Small

D800, obiectiv AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR, 1/250 s, f/4, ISO 100, prioritate de timp, măsurare matricială, bliţ de umplere.

În această fotografie, ne-am deplasat doar câţiva paşi – nu mai este niciun indicator – şi am produs o fotografie mult mai plăcută.

Ţineţi cont de fundal

Dacă fotografiaţi pe cineva pe un fundal luminos, este posibil să aveţi drept rezultat o siluetă. Aceasta deoarece luminozitatea din spate poate să cauzeze subexpunerea subiectului de către aparatul foto, făcându-l să apară întunecat. Pentru a contracara acest neajuns, puteţi să ridicaţi bliţul încorporat al aparatului foto DSLR de la Nikon sau să porniţi funcţia de bliţ din aparatul foto digital COOLPIX sau Nikon 1. Dar în timp ce veţi adăuga lumină feţei, încă veţi avea probleme cu acel fundal luminos. 

Fiecare DSLR şi COOLPIX de la Nikon are funcţia de compensare a expunerii. Supraexpuneţi prin creşterea valorii f/ cu una sau două trepte ori prin utilizarea unor timpi de expunere care să compenseze luminozitatea fundalului. Dacă rezultatele tot nu sunt cele dorite, încercaţi un alt fundal: de preferat unul care este mai închis decât subiectul.

Reţineţi că fotografia este despre subiect. Nu fotografiaţi întreaga zonă din jurul acestuia. Apropiaţi-vă, deplasându-vă fizic sau utilizând un obiectiv de telefotografie sau un obiectiv cu zoom. Izolaţi subiectul faţă de acel fundal simplu pe care îl găsiţi. Capetele oamenilor sunt verticale, aşadar, fotografiaţi-le în acest fel. Portretele orizontale pot să arate stânjenitor.

© Gary Small

D800, obiectiv AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II, 1/250 s, f/2.8, ISO 100, prioritate de diafragmă, măsurare matricială, bliţ de umplere cu ridicare, încorporat.

Compoziţia acestui portret nu este interesantă deloc. Subiectul stă în faţa unui perete din cărămizi, centrat în cadru, cu foarte mult spaţiu în jur, care nu se adaugă la imagine.

© Gary Small

D800, obiectiv AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II, 1/125 s, f/5, ISO 100, prioritate de diafragmă, măsurare matricială, bliţ de umplere cu ridicare, încorporat.

În această fotografie, am rugat-o pe tânără să se sprijine de perete şi să-şi întoarcă faţa către aparatul foto. De asemenea, am decupat foarte puţin imaginea – pe verticală – pentru un aspect mai interesant. Fundalul de cărămizi a devenit acum un element dinamic din compoziţie.

Gândiţi-vă la stil

În continuare, ţineţi cont de îmbrăcămintea subiectului. Culorile omogene tind să lucreze bine în portrete, în special din cauză că nu distrag atenţia. Modelele strălucitoare parcă strigă: uită-te la mine, nu te uita la faţă.

© Gary Small

D300, obiectiv AF-S NIKKOR 24-85mm f/2.8-4D IF, 1/30 s, f/3.5, ISO 200, prioritate de diafragmă, măsurare matricială, bliţ cu ridicare încorporat, de pe aparatul foto.

În această imagine, nu numai că subiectul nostru poartă o cămaşă în carouri, dar mai stă şi lângă un raft care este plin cu o varietate de lucruri (în partea stângă), în timp ce jaluzelele verticale se sprijină pe umărul opus.

© Gary Small

D300, obiectiv AF-S NIKKOR 24-85mm f/2.8-4D IF, 1/30 s, f/3.8, ISO 200, prioritate de diafragmă, măsurare matricială, lumina dispozitivului SB-900 este deviată din tavan cu un reflector care luminează subiectul.

În această imagine, l-am rugat pe tânăr să îşi schimbe locul, astfel încât jaluzelele verticale să devină fundalul. De asemenea, l-am rugat să se schimbe într-un tricou cu o culoare omogenă. Apoi, mărind imaginea pentru a încadra subiectul mai strâns, am eliminat elementele care distrag atenţia. Lumina reflectată din tavan asigură o iluminare delicată pentru imagine.

Unghiuri măgulitoare

În sfârşit: dacă nu faceţi un portret pentru departamentul de poliţie locală, nu fotografiaţi subiectul din faţă. Spuneţi-i subiectului să-şi întoarcă corpul puţin (poate la 45 de grade faţă de dumneavoastră) şi să rotească spre dumneavoastră capul. Este o postură mai plăcută, mai măgulitoare, care este, de asemenea, avantajoasă pentru persoanele zvelte.

© Gary Small

D800, obiectiv AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR, 1/60 s, f/4, ISO 400, prioritate de diafragmă, măsurare matricială, Speedlight SB-900, bliţ direct. 

În această fotografie, avem câteva probleme. În primul rând, cu bliţul direct pe subiect, există o umbră dezagreabilă pe fundal.

În al doilea rând, fundalul este cam aglomerat, cu porţiuni de tablouri pe laterale, iar tavanul este vizibil în partea de sus, ca şi canapeaua din partea de jos a cadrului. În sfârşit, poziţia dreaptă nu este măgulitoare.

© Gary Small

D800, obiectiv AF-S NIKKOR 24-120mm f/4G ED VR, 1/60 s, f/4, ISO 400, prioritate de diafragmă, măsurare matricială, Speedlight SB-900, bliţ cu dispozitiv de difuzie.

Am creat o imagine plăcută mărind imaginea din cadru, pentru a izola subiectul. Fundalul nu mai distrage atenţia. Prin reflectarea bliţului din tavan, lumina este delicată (fără umbre neplăcute, care să diminueze frumuseţea imaginii).

În sfârşit, în loc să fotografiem subiectul stând perpendicular pe direcţia aparatului foto, l-am rugat să stea la un anumit unghi, cu capul întors spre aparatul foto şi cu braţele încrucişate.

Articolele comentate şi ilustrarea au fost realizate în colaborare cu Gary Small.